2015-03-07

Nu så, rullfåll!

Det blev lite väl mycket att göra idag, men fick ihop en liten film ändå.

En liten nybörjartut - hur syr man en rullfåll? Vilka inställningar måste man göra? Nybörjartut verkligen, eftersom ni i filmen kommer se min första rullfåll! :)



OBS! I efterhand tyckte jag ändå att griparna borde spännas mer enligt tipset jag nämner, mitt i filmen. Så jag rekommenderar nog 3,5 - 5 - 7 på trådspänningarna :)

Jag testade dock bara på ett tyg, lakansväv, denna gång - så inställningarna kommer att variera lite, tyg till tyg. Jag kommer absolut att testa detta igen, jättefin söm ju!

Vad skapar en rullfåll? Jo, maskinen klipper tyget vid den vanliga skärbredden, men du har valt att sömmen ska bli snävare än kantens bredd genom att ta bort det högra kedjefingret - den lilla piggen som samlar upp sömmen, eller formar sömmen kan man säga.

Så övre griparens tråd lägger sig runt kanten och drar in den, för att sömmen nu formar sig efter endast det vänstra kedjefingret.

De trådar vi arbetar med i en rullfåll är:

Höger nåltråd som ser ut som en vanlig raksöm på ovansidan av tyget, den justerar du med trådspänningshjul nummer 2 om det behövs.

Övre griparens tråd som lägger sig runt kanten på tyget. Den justerar du med hjul 3.

.. och nedre griparens tråd som "håller fast" övre griparens tråd på undersidan. Den justerar du med hjul 4.

Du behöver justera om någon av sömmarna har stora öglor som sticker ut från sömmen, alltså om den är för lös. Hör, se och läs mer om det i min tut om trådspänning med mera för att få hjälp med att avgöra vilken trådspänning du behöver justera på just din första rullfåll :)

Lycka till!

Edit: Jag testade igen! Insåg ju efter jag publicerat detta att folk så klart vill veta hur man får kanten vågig :)

Sänk diffen! Det gör att tyget stretchas ut rejält när det sys. Speciellt på stretchtyg. Då blir det vågigt och fint.

Blir det för vågigt: höj diffen.
Blir det för lite vågor: sänk diffen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar