2015-09-06

Ett snabbtips om bandkantning!

Jag har inte tid att lägga upp en video om bandkantning just nu men jag vill säga att:

Sedan jag började att kanta med interlock (tunn rundstickad interlock från JNY) istället för mudd (som är tjock och väldigt elastisk, interlock är mindre elastisk) så har jag i stort sett noll problem med att kanta.

Inget krångel, inget bök. Alls.

Yttersvängar är fortfarande lite svåra, men om man har en sömguide på insidan av pressarfoten (så att bandet inte kan glida ut på högersidan), matar in så mycket band man kan i sin kantare med hjälp av pincetten i den smala, vågräta öppningen mitt på kantaren just när man ska sy yttersvängen och dessutom rätar ut svängen så gott man kan genom att dra lite i tyget precis innan man kommer fram till svängen - så blir det riktigt fint!

Det ni ser på bilden sydde jag hastigt och lustigt utan att vara speciellt noggrann, ändå blev svängarna riktigt bra.

Inget viker sig, krullar sig, rynkar sig eller drar sig. Sömmen ligger perfekt och allt är elastiskt och fint.

Jag använde Janome Cover Pro 2000CPX, men det går lika bra med andra maskiner.

De inställningar jag använde denna gång var:

Så lågt pressfotstryck som möjligt, "knappen" är uppskruvad långt upp. Mellan överkanten på skruven och kanten på maskinen är det 18 mm. Den får vara så när jag syr allt, jag ändrar den inte längre.

På tex Singern skulle jag sätta pressarfoten på 1.

Diffen är på lägsta, 0,5.

Stygnlängd på max, 4.

Nåltrådspänningar på 5 och 4,5 (av 9, så ca medel).

Gripartråden har jag satt på "Soft" vilket innebär att trådspänningen för griparen kopplas ur = 0. Siffran på den spelar alltså ingen roll när man har spaken på "Soft".

På andra maskiner skulle det innebära att man har gripartrådens spänning väldigt låg. Testa med 0 och höj om det behövs.

Obs! Trådspänningarnas inställningar beror oerhört mycket på trådtyp. En luddigare tråd, tex Dor-Tak (som jag avråder er ifrån pga luddigheten om ni älskar era maskiner) kräver lägre trådspänning än tex Coats som kräver högre.

Jag körde just nu med Coats.

Kom ihåg också att ju högre siffror (hårdare trådspänning) desto sämre elasticitet blir det. Vill ni att sömmen på er cover ska bli elastisk så ska ni ha spänningarna så låga som det går, men samtidigt få snygg söm :)

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Hej! trevlig blogg du har. Alltid intressant med andras erfarenheter och sömnadstips! Funderar lite kring tråd. Du nämner att du använder coatstråd och rekommenderar inte dortak. Min undran är vilken sorts coatstråd du använder. När jag jämför (med bara ögat)de coats astra rullar jag har mot dortak tycker jag de verkar lika luddiga. Det är klurigt det här med tråd :-) /Mirjam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanlig coats overlock, inte Astra - MEN, jag har faktiskt nyss gått över helt till Gütermanns egna overlocktråd :) Men jag låter ofta färgen avgöra. Jag kan tex hitta en fantastisk Cerise hos coats, men inte hos Gütermann, och Gütermanns svarta är lite grå, men deras röda är bäst, etc ;D luddigheten kan likna varandra, men man märker tydligt hur mycket de släpper när man syr mycket. Dor-Tak dammar extremt, tex. Även om den ser lika luddig ut som vissa andra. Det ÄR svårt med tråd, men huvudsaken är att man ger maskinen kärlek och service ofta om man syr dammigt :)

      Radera